תקפ"א (1821) - הראשל"צ רבי יוסף...הראשל"צ רבי יוסף רפאל חזןתקפ"א (1821) - הראשל"צ רבי יוסף רפאל חזן
חזרהעריכה
פרטים (0)
הראשון לציון רבי יוסף רפאל חזן
תק"א - כ"ג בחשון תקפ"א
דרוש על ערך בנין בית־המקדש, 'מערכי לב' חלק ב דרוש צה, דפוס שאלוניקי תקפ"א, דף רטו ע"ב
השכינה שלא זזה מכותל מערבי שמרה את קדושת מקום המקדש מאז בנין שלמה, ועל ידה נעשה המקום מכון לשכינה לעולמים גם כשהארץ בחורבנה
כוונת הכתוב במלכים־א (ח, יג): "בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל לָךְ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים", ודרשו רבותינו ז"ל (במדבר רבה יד, ג): "בנין בנוי בניתי"... אי־נמי יש לפרש על־פי מה־שכתב הרמב"ם בסוף פרק ו' מהלכות בית־הבחירה, שקדושת ארץ ישראל בטלה בחורבנה אבל קדושת בית־המקדש שבנה שלמה לא בטלה, שקדושת בית־המקדש מפני השכינה ושכינה לא בַטלה, דקדושת עזרא היה לזכר לבד, עיין־שם[1].
וזהו־שאמר "בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל", דהכפל הוא שגם הבנין שבנה עזרא על־ידִי נבנה, כיון שקדשה גם לעתיד לבא. ולפי שנרגש מ"ש [=מאי שנא?] דקדושת ארץ ישראל שבטלה? לזה אמר דלא דמי, דקדושת בית־המקדש אינו אלא מפני השראת השכינה, ושכינה לא זזה מכותל המערבי גם בחורבנה, וזהו־שאמר: "מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים", ועל־כן לא בטלה.
הראשון לציון רבי יוסף רפאל חזן
תק"א - כ"ג בחשון תקפ"א
דרוש על ערך בנין בית־המקדש, 'מערכי לב' חלק ב דרוש צה, דפוס שאלוניקי תקפ"א, דף רטו ע"ב
השכינה שלא זזה מכותל מערבי שמרה את קדושת מקום המקדש מאז בנין שלמה, ועל ידה נעשה המקום מכון לשכינה לעולמים גם כשהארץ בחורבנה
כוונת הכתוב במלכים־א (ח, יג): "בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל לָךְ מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים", ודרשו רבותינו ז"ל (במדבר רבה יד, ג): "בנין בנוי בניתי"... אי־נמי יש לפרש על־פי מה־שכתב הרמב"ם בסוף פרק ו' מהלכות בית־הבחירה, שקדושת ארץ ישראל בטלה בחורבנה אבל קדושת בית־המקדש שבנה שלמה לא בטלה, שקדושת בית־המקדש מפני השכינה ושכינה לא בַטלה, דקדושת עזרא היה לזכר לבד, עיין־שם[1].
וזהו־שאמר "בָּנֹה בָנִיתִי בֵּית זְבֻל", דהכפל הוא שגם הבנין שבנה עזרא על־ידִי נבנה, כיון שקדשה גם לעתיד לבא. ולפי שנרגש מ"ש [=מאי שנא?] דקדושת ארץ ישראל שבטלה? לזה אמר דלא דמי, דקדושת בית־המקדש אינו אלא מפני השראת השכינה, ושכינה לא זזה מכותל המערבי גם בחורבנה, וזהו־שאמר: "מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ עוֹלָמִים", ועל־כן לא בטלה.
____________________________________________________________
[1] לשון הרמב"ם שם: "וְלָמָּה אֲנִי אוֹמֵר בַּמִּקְדָּשׁ וִירוּשָׁלַיִם קְדֻשָּׁה רִאשׁוֹנָה קָדְשָׁה לֶעָתִיד לָבוֹא, וּבִקְדֻשַּׁת שְׁאָר אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְעִנְיַן שְׁבִיעִית וּמַעַשְׂרוֹת וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן לֹא קָדְשָׁה לֶעָתִיד לָבוֹא? לְפִי שֶׁקְּדֻשַּׁת הַמִּקְדָּשׁ וִירוּשָׁלַיִם מִפְּנֵי הַשְּׁכִינָה וּשְׁכִינָה אֵינָהּ בְּטֵלָה... וְכֵיוָן שֶׁעָלָה עֶזְרָא וְקִדְּשָׁהּ לֹא קִדְּשָׁהּ בְּכִבּוּשׁ אֶלָּא בַּחֲזָקָה שֶׁהֶחְזִיקוּ בָּהּ".