תקופת חז"ל - מדרש שמות רבה...מדרש שמות רבהתקופת חז"ל - מדרש שמות רבה
חזרהעריכה
פרטים (0)
לעולם אין השכינה זזה מכותל מערבי
שמות רבה פרשה ב סימן ב (נוסח וילנא) | כעין זה בנוסח שנאן
אמר רבי שמואל בר נחמן: עד שלא חרב בית־המקדש היתה שכינה שורה בתוכו, שנאמר (תהלים יא, ד): "ה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ", ומשחרב בית־המקדש נסתלקה השכינה לשמים, שנאמר (תהלים קג, יט): "ה' בַּשָּׁמַיִם הֵכִין כִּסְאוֹ". רבי אלעזר אומר: לא זזה השכינה מתוך ההיכל, שנאמר (מלכים־א ט, ג; דברי הימים־ב ז, טז): "וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם [כָּל הַיָּמִים]", וכן הוא אומר (תהלים ג, ה): "קוֹלִי אֶל ה' אֶקְרָא וַיַּעֲנֵנִי מֵהַר קָדְשׁוֹ סֶלָה", אף על פי שהוא חרב הרי הוא בקדושתו, בא וראה מה כורש אומר (עזרא א, ג): "הוּא הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם",אמר להן: אף על פי שהוא חרב האלהים אינו זז משם[1]. אמר רבי אחא: לעולם אין השכינה זזה מכותל מערבי, שנאמר (שיר־השירים ב, ט): "הִנֵּה זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ", וכתיב[2](תהלים יא, ד): "עֵינָיו יֶחֱזוּ עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ בְּנֵי אָדָם", אמר רבי ינאי אף על פי ששכינתו בשמים עיניו יחזו עפעפיו יבחנו בני אדם[3].
___________________________________________
[1]נוסח שנאן: אף על פי שהוא חרב, האלהים לא זז משם בקדושתו, וראה מה כורש אומר: "הוא האלהים אשר בירושלים". א"ל: אף על פי שהוא חרב, האלהים לא זז משם.
[2]נוסח שנאן: "הנה זה עומד אחר כתלנו". "עיניו יחזו" (תהלים יא, ד) - אמר רבי ינאי: אף על פי וכו'.
[3] כאן מביא המדרש משל למלך שאף על פי שהוא מסתתר במגדל גבוהה הוא משגיח על הפועלים העושים מלאכתו ונותן להם שכרם, ומסיים בנמשל: "אף הקב"ה אף־על־פי שהוא נראה כמסלק שכינתו מבית המקדש עיניו יחזו עפעפיו יבחנו בני אדם".
לאירוע זה עדיין לא התווספו תמונות מסמכים או סרטונים
לעולם אין השכינה זזה מכותל מערבי
שמות רבה פרשה ב סימן ב (נוסח וילנא) | כעין זה בנוסח שנאן
אמר רבי שמואל בר נחמן: עד שלא חרב בית־המקדש היתה שכינה שורה בתוכו, שנאמר (תהלים יא, ד): "ה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ", ומשחרב בית־המקדש נסתלקה השכינה לשמים, שנאמר (תהלים קג, יט): "ה' בַּשָּׁמַיִם הֵכִין כִּסְאוֹ".
רבי אלעזר אומר: לא זזה השכינה מתוך ההיכל, שנאמר (מלכים־א ט, ג; דברי הימים־ב ז, טז): "וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם [כָּל הַיָּמִים]", וכן הוא אומר (תהלים ג, ה): "קוֹלִי אֶל ה' אֶקְרָא וַיַּעֲנֵנִי מֵהַר קָדְשׁוֹ סֶלָה", אף על פי שהוא חרב הרי הוא בקדושתו, בא וראה מה כורש אומר (עזרא א, ג): "הוּא הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם", אמר להן: אף על פי שהוא חרב האלהים אינו זז משם[1].
אמר רבי אחא: לעולם אין השכינה זזה מכותל מערבי, שנאמר (שיר־השירים ב, ט): "הִנֵּה זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ", וכתיב[2] (תהלים יא, ד): "עֵינָיו יֶחֱזוּ עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ בְּנֵי אָדָם", אמר רבי ינאי אף על פי ששכינתו בשמים עיניו יחזו עפעפיו יבחנו בני אדם[3].
___________________________________________
[1] נוסח שנאן: אף על פי שהוא חרב, האלהים לא זז משם בקדושתו, וראה מה כורש אומר: "הוא האלהים אשר בירושלים". א"ל: אף על פי שהוא חרב, האלהים לא זז משם.
[2] נוסח שנאן: "הנה זה עומד אחר כתלנו". "עיניו יחזו" (תהלים יא, ד) - אמר רבי ינאי: אף על פי וכו'.
[3] כאן מביא המדרש משל למלך שאף על פי שהוא מסתתר במגדל גבוהה הוא משגיח על הפועלים העושים מלאכתו ונותן להם שכרם, ומסיים בנמשל: "אף הקב"ה אף־על־פי שהוא נראה כמסלק שכינתו מבית המקדש עיניו יחזו עפעפיו יבחנו בני אדם".