תקע"ד (1814) - רבי דוד שלמה איי...רבי דוד שלמה אייבשיץתקע"ד (1814) - רבי דוד שלמה אייבשיץ
חזרהעריכה
פרטים (0)
רבי דוד שלמה אייבשיץ – ה'לבושי שרד'
בערך תקט"ו - כ"ב חשון תקע"ד
בספרו 'ערבי נחל', במדבר פרשת בלק, דרוש ג ד"ה אמנם
תחת עובי כותל המערבי מכוווצים בצמצום כל המקומות המקודשים
ומה מתקו לחיך דברי ספר 'שפתי כהן' על התורה (בראשית פרק ב, עיין שם) שכתב כי תחת עובי כותל מערבי שם מצומצם ונכווץ כל המקומות המקודשים, עד שאפשר להיות שקדושת כל ירושלים מצומצם שם, ולכן אין להפליא שיהיה על מקומות קדושים כאלה בנוי כו'[1], וענין זה מתוק מדבש.
____________
[1] לא מצאנו במפורש ב'שפתי כהן' אלא כך: "שעתה העולם הוא כפול ומכופל הולך ומתמעט בגלות, לפי שנכפפה הקומה [של האדם], ובזה תוכל להבין איך מקום השכינה [ה]מצומצם בין בדי הארון לפני ולפנים, מקום שאפילו כהן גדול לא היה נכנס אלא פעם אחת בשנה אחר כמה טבילות וקידושים ואחר כמה תפילות שהיו ישראל מתפללים עליו, איך עתה הוא בית תורפה של ישמעאלים? בית ע"א [=עבודת אלילים] שלהם?! אלא שנתקפלה ירושלים וגברה עליה קליפה של שאר ארצות. ואפשר לומר שבקיפול ארצות באה שום רצועה מארם עד שבנו שם בית התורפה שלהם, והם חושבים שבנו בירושלים והם מכזבים" (בראשית פרק ב, י ע"ב, דפוס וארשא. מוגה מדפוס ראשון). נראה שה'ערבי נחל' מבאר בדברי ה'שפתי כהן', שמה "שנתקפלה ירושלים" בסביבת בית התורפה של הישמעאלים היינו לתחתית הכותל המערבי של ההר, שבו לא נגעה ידם ועליו העידו חז"ל שהשכינה שם לעולם. וכבר כתב כעין זה האלשיך בפירושו לאיכה ב, ו. ועיין עוד ב'שפתי כהן' שמות סוף כי־תשא, קיז ע"ב דפוס וארשא. וצ"ע.
לאירוע זה עדיין לא התווספו תמונות מסמכים או סרטונים
רבי דוד שלמה אייבשיץ – ה'לבושי שרד'
בערך תקט"ו - כ"ב חשון תקע"ד
בספרו 'ערבי נחל', במדבר פרשת בלק, דרוש ג ד"ה אמנם
תחת עובי כותל המערבי מכוווצים בצמצום כל המקומות המקודשים
ומה מתקו לחיך דברי ספר 'שפתי כהן' על התורה (בראשית פרק ב, עיין שם) שכתב כי תחת עובי כותל מערבי שם מצומצם ונכווץ כל המקומות המקודשים, עד שאפשר להיות שקדושת כל ירושלים מצומצם שם, ולכן אין להפליא שיהיה על מקומות קדושים כאלה בנוי כו'[1], וענין זה מתוק מדבש.
____________
[1] לא מצאנו במפורש ב'שפתי כהן' אלא כך: "שעתה העולם הוא כפול ומכופל הולך ומתמעט בגלות, לפי שנכפפה הקומה [של האדם], ובזה תוכל להבין איך מקום השכינה [ה]מצומצם בין בדי הארון לפני ולפנים, מקום שאפילו כהן גדול לא היה נכנס אלא פעם אחת בשנה אחר כמה טבילות וקידושים ואחר כמה תפילות שהיו ישראל מתפללים עליו, איך עתה הוא בית תורפה של ישמעאלים? בית ע"א [=עבודת אלילים] שלהם?! אלא שנתקפלה ירושלים וגברה עליה קליפה של שאר ארצות. ואפשר לומר שבקיפול ארצות באה שום רצועה מארם עד שבנו שם בית התורפה שלהם, והם חושבים שבנו בירושלים והם מכזבים" (בראשית פרק ב, י ע"ב, דפוס וארשא. מוגה מדפוס ראשון). נראה שה'ערבי נחל' מבאר בדברי ה'שפתי כהן', שמה "שנתקפלה ירושלים" בסביבת בית התורפה של הישמעאלים היינו לתחתית הכותל המערבי של ההר, שבו לא נגעה ידם ועליו העידו חז"ל שהשכינה שם לעולם. וכבר כתב כעין זה האלשיך בפירושו לאיכה ב, ו. ועיין עוד ב'שפתי כהן' שמות סוף כי־תשא, קיז ע"ב דפוס וארשא. וצ"ע.