תקע"ג (1813) - רבי יוסף דוד זינ...רבי יוסף דוד זינצהייםתקע"ג (1813) - רבי יוסף דוד זינצהיים
חזרהעריכה
פרטים (0)
רבי יוסף דוד זינצהיים הרב הראשי הראשון לצרפת – מחבר "יד דוד"
בערך תק"ה – ז' בכסלו תקע"ג
בספרו 'יד דוד', בבא־בתרא כה, א, ד"ה "תוספות ד"ה לכל רוחתא אוקמן"
לפי הברייתא במסכת ברכות לעולם כיוון התפילה לירושלים כי מקום השכינה במקדש, או בכותל מערבי של מקום המקדש
רב ששת דסבירא־ליה דשכינה בכל מקום, אמר (בבא בתרא כה, א): "לכל רוחתא אוקמן" [=לכל כיוון העמידני להתפלל], אם־כן הוא ודאי חולק על הך ברייתא דברכות (ל, א) דאין מתפללים אלא לצד ירושלים. ומשמע דסבירא־להו להתוספות[1], דלהך ברייתא [ה]שכינה דוקא בירושלים ובמקדש, או מקום מקדש [כשהבית עצמו חרב], וכדאמרינן (שמות־רבה ב, ב): "לעולם לא זזה שכינה מכותל מערבי"... דמקום תפילה דוקא באותו צד שהשכינה שם.
________________________________
[1] לשון התוספות (ד"ה לכל רוחתא אוקמן): "כל הני אמוראי לית להו הא דתניא בברכות (ל, א) שחייב אדם להתפלל נגד ירושלים משום דכתיב (מלכים־א ח, מח): 'וְהִתְפַּלְלוּ אֵלֶיךָ דֶּרֶךְ אַרְצָם', אלא סברי כרבי ישמעאל דאמר בכל־מקום שכינה. ומאן דאמר שכינה במערב סבר כרבי־עקיבא דאמר מפני שהיא תדירה, ורבי חנינא דשמעתין (בבא־בתרא כה, ב) דאמר 'כגון אתון דיתבון לצפונא דארעא דישראל אדרימו' סבר לה כברייתא דברכות". נמצאו ג' דעות בין האמוראים, וכל אחד מהם נסמך על שיטת תנאים: רבי ישמעאל – שכינה בכל מקום. רבי עקיבא – שכינה ברוח המערבית של כל מקום. ברייתא ברכות – שכינה במקדש, ובחורבנו שורה במערב מקום המקדש.
לאירוע זה עדיין לא התווספו תמונות מסמכים או סרטונים
רבי יוסף דוד זינצהיים
הרב הראשי הראשון לצרפת – מחבר "יד דוד"
בערך תק"ה – ז' בכסלו תקע"ג
בספרו 'יד דוד', בבא־בתרא כה, א, ד"ה "תוספות ד"ה לכל רוחתא אוקמן"
לפי הברייתא במסכת ברכות לעולם כיוון התפילה לירושלים כי מקום השכינה במקדש, או בכותל מערבי של מקום המקדש
רב ששת דסבירא־ליה דשכינה בכל מקום, אמר (בבא בתרא כה, א): "לכל רוחתא אוקמן" [=לכל כיוון העמידני להתפלל], אם־כן הוא ודאי חולק על הך ברייתא דברכות (ל, א) דאין מתפללים אלא לצד ירושלים. ומשמע דסבירא־להו להתוספות[1], דלהך ברייתא [ה]שכינה דוקא בירושלים ובמקדש, או מקום מקדש [כשהבית עצמו חרב], וכדאמרינן (שמות־רבה ב, ב): "לעולם לא זזה שכינה מכותל מערבי"... דמקום תפילה דוקא באותו צד שהשכינה שם.
________________________________
[1] לשון התוספות (ד"ה לכל רוחתא אוקמן): "כל הני אמוראי לית להו הא דתניא בברכות (ל, א) שחייב אדם להתפלל נגד ירושלים משום דכתיב (מלכים־א ח, מח): 'וְהִתְפַּלְלוּ אֵלֶיךָ דֶּרֶךְ אַרְצָם', אלא סברי כרבי ישמעאל דאמר בכל־מקום שכינה. ומאן דאמר שכינה במערב סבר כרבי־עקיבא דאמר מפני שהיא תדירה, ורבי חנינא דשמעתין (בבא־בתרא כה, ב) דאמר 'כגון אתון דיתבון לצפונא דארעא דישראל אדרימו' סבר לה כברייתא דברכות". נמצאו ג' דעות בין האמוראים, וכל אחד מהם נסמך על שיטת תנאים: רבי ישמעאל – שכינה בכל מקום. רבי עקיבא – שכינה ברוח המערבית של כל מקום. ברייתא ברכות – שכינה במקדש, ובחורבנו שורה במערב מקום המקדש.